Een aantal van jullie heeft me wellicht zien rondrijden op de tractor of heftruck, of bezig gezien met de kraan. Je vroeg zich misschien af: “Hoe zit dat nu weer, gaat Hans weg?”.

Het bestuur heeft mij gevraagd of ik in voorkomende gevallen Hans wil vervangen. Hans kan immers ziek worden en natuurlijk heeft hij ook af en toe recht op vakantie. Het is fijn als er dan toch gekraand kan worden. Ik vond dat meteen een leuke uitdaging.

Met Hans heb ik afgesproken dat ik veel moet oefenen en mijn vaardigheid moet onderhouden door te kranen, ook als Hans er wel is. Daar ben ik nu volop mee bezig. Zo zit dat dus.

Nu ik toch uw aandacht heb, wil ik mijn eerste ervaringen delen. Het is leuk en spannend werk en ik leer nog elke dag. Ik zie ook een aantal dingen die ik niet zag toen ik daar nog nooit met de botenwagen of heftruck had rondgereden. Ik vond het vroeger ook wel makkelijk om de auto naast de boot te zetten om alles leeg te maken. Nu weet ik hoe hectisch het is als je daar aan het werk bent en dat je daar dus geen rondrijdende – of vreemd geparkeerde auto’s bij kunt hebben. Help ons en doe dat dus niet.

Verder valt mij op dat sommige zaken wel heel vanzelfsprekend worden gevonden. Als Hans midden in de zomer tijd heeft om mee te kijken naar de vastzittende wielen van een trailer, dan betekent dat niet dat hij daar ook tijd voor heeft in het drukke kraan-seizoen. Dan moet in een half uur tijd een bok gehaald worden, de boot eruit getild, de boot naar de wasplaats gereden en daarna naar zijn definitieve stalling gereden worden. Dat werkt alleen als alles klaar staat en werkt en iedereen op tijd is.

Als ik door de haven loop zie ik overwegend prachtig onderhouden schepen. Als ik met de heftruck tussen de bokken en trailers rijd, dan zie ik veel roest, loszittende onderdelen en vastzittende ladders. Ik begrijp dat wel. De hoeveelheid plezier van een goed onderhouden bok of trailer gedurende de zomer is 0,0. En in de winter komen we met z’n allen ook niet zo vaak in de haven. Dan maakt het ook niet uit of er onder dat grote afdekzeil een roestige bok staat.

Toch maken die slecht onderhouden dingen ons leven bij het kranen er niet gemakkelijker op. Bovendien loop je zelf risico op schade aan je boot of aan de boot die in de stalling naast je geparkeerd staat. Schuurpapier, verf en olie doen echter wonderen.

Soms worden de lontjes wel eens wat korter. Als je op een drukke dag voor de derde keer aan een aan de bok vastgeklonken ladder staat te schorren, omdat je hem zo niet op de heftruck krijgt, dan valt een vraag hoelang het nog duurt van een onschuldige schipper misschien net verkeerd. Laten we elkaar een beetje helpen en begrip voor elkaar hebben.

Volgens mij willen we niet naar een vereniging met een dik boek vol regels en hoge kosten voor kranen, afspoelen en stallen. We moeten het samen in onderling begrip met elkaar geregeld krijgen.